Workshops - Detailpagina's

❏  Kennisdagen Facilitair management

& Gebouwbeheer

Kennisdagen >

Marketing voor het facilitair bedrijf 


Om de nieuwe tijdzone waarin facility management zich bevindt goed te begrijpen is kennis en kunde van marketing essentieel. Anders kijken naar uw klanten, anders kijken naar uw organisatie. Hoe gaan we verwachtingen van onze klanten van morgen inlossen? Hoe brengen we meer samenhang tussen de fysieke en virtuele wereld waarin onze klanten zich bewegen.

Jaap Kloos

Haagse Hogeschool

Teamleider opleiding Facility Management

Jaap Kloos

Marketing voor het facilitair bedrijf, hoe gaan we verwachtingen van onze klanten van morgen inlossen?

De impact van COVID-19 op Facilitair Nederland is ongekend. Op thuiswerken heerst niet langer een taboe, de cateringsector bezint zich op nieuwe businessmodellen en vitaliteit is met stip gestegen op de bestuurlijke agenda. 


Wie met een ‘marketingbril’ naar de coronapandemie kijkt, komt tot meerdere interessante inzichten. Een van de meest in het oog springende ontwikkelingen is de sterkere focus  op het welbevinden van de thuiswerkende eindgebruiker. Een unieke kans voor het facilitair bedrijf om zich te profileren als deskundig partner, adviseur en facilitator om het primair proces van de organisatie draaiende te houden. Maar het vraagt tevens om ondernemerschap en een marktgerichte houding om aan de veranderende klantwens in een veranderende samenleving te kunnen blijven voldoen.


Marketing en facility management vormen al jaren een boeiende combinatie. Nu is het moment om door te pakken. Of het nu gaat om het vergroten van de eigen zichtbaarheid, het in kaart brengen van persona’s, het toepassen van nudging (klantbeïnvloeding) of het introduceren van gemaksdiensten: het vakgebied marketing heeft vele gezichten. In welke mate past uw facilitair bedrijf de principes van marketing toe? En waar liggen nog kansen om de marketingkracht van uw organisatie/afdeling te versterken? 


Het corona-tijdperk heeft de wereld van marketing en facility management nog dichter bij elkaar gebracht. We staan aan de vooravond van een nieuwe tijdzone, het post-corona tijdperk. Is uw organisatie klaar om de klantuitdagingen van de toekomst het hoofd te bieden? Heeft u überhaupt scherp wat uw klanten echt blij maakt? Hoogste tijd voor facilitaire organisaties om zichzelf te resetten. Durf anders te kijken naar uw klant en hoe deze zich beweegt in de wereld van facility management. 


Stap aan boord van een boeiende marketingreis en ontdek waar uw organisatie staat op de marketingladder. Tijdens de eerste halte wordt meteen scherp dat marketing en facility management onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Onderweg vult u uw gereedschapskist met diverse marketingtools en zet u stippen op de horizon. En tijdens het off boarden bent u zich ervan bewust dat de principes van marketing noodzakelijk zijn om blijvend aansluiting te houden op uw klanten in een veranderende wereld. Naast een theoretische verkenning is er voldoende ruimte om met elkaar de dialoog aan te gaan en praktijkervaringen te delen. 


In deze interactieve cursus – waarin diverse praktijkgerichte oefeningen aan bod komen - begrijpt u wat de meerwaarde is van marketing voor een facilitair bedrijf. Maar vooral: hoe kijk je met een ‘marketingbril’ naar de eigen organisatie? Tijdens de cursus is er ruimte voor diverse fotomomenten:

• Weg met de marketingmix!

• Uw klant scherp op de radar

• Het facilitair marketing canvas 

• Het ideale vergezicht: van HEMA tot Coolblue

• Een begrippenkader voor een marktgericht facilitair bedrijf


Na deze workshop bent u in staat bekende principes uit de marketing te vertalen naar de eigen organisatie. Aan de hand van korte opdrachten meet u de temperatuur van uw organisatie en leert u hoe u in verbinding blijft met uw klantgroepen. Ook worden u allerlei tools aangereikt om marketing concreet in te zetten in de bedrijfsvoering. 


Na afloop krijgen de deelnemers een hand out mee waarin alle thema’s overzichtelijk zijn weergegeven. 



Nu inschrijven
Share by: